Creative Steps for Learning Islamic Religion (Classroom Management Study at Smk Muhammadiyah 2 Wates)

Authors

  • Muhammad Rizky Nur Risam Universitas Ahmad Dahlan
  • Arif Agus Mujahidin Universitas Ahmad Dahlan
  • Nanik Rahmanti Universitas Ahmad Dahlan
  • Fifin Al-Fionita Universitas Ahmad Dahlan
  • Sri Roviana Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.18196/jiee.v1i2.19

Keywords:

Class Management, Creative Learning, Islamic education

Abstract

This research aims to learn and understand more deeply related to the creative learning and class management steps carried out by Islamic Religious Education teachers at SMK Muhammadiyah 2 Wates. This scientific study uses a qualitative descriptive method. Data collection techniques used are observation, interviews, and library research. At SMK Muhammadiyah 2 Wates, researchers suggest that educators' roles and functions are vital in carrying out learning steps and classroom management. Based on the research results, every PAI teacher at Muhammadiyah 2 Wates Vocational School must understand, analyze, make decisions, and be competent in achieving changes in class conditions and student enthusiasm, so that learning can be carried out in a conducive and effective manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmara, Y., & Nindianti, D. S. (2019). Urgensi Manajemen Kelas Untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran. SINDANG: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 1(1), 12–24. https://doi.org/10.31540/sdg.v1i1.192

Astuti. (2019). Manajemen Kelas Yang Efektif. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9,(2), 905–906.

Barbot, B. (2011). Assessing Creativity in the Classroom. The Open Education Journal, 4(1), 58–66. https://doi.org/10.2174/1874920801104010058

Dewi, R. S. (2012). Pengelolaan Kelas Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Menengah Pertama Se Kecamatan Muntilan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105.

Fahrur Rosikh, Alif Kafa Tayyibah, & Yunita Viva Firdaus. (2021). Problematika Manajemen Kelas dalam Pembelajaran Bahasa Arab dan Alternatif Pemecahanya. Ummul Qura: Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 16(1), 72–73. https://doi.org/10.55352/uq.v16i1.255

Fitriyani, Y., Supriatna, N., & Sari, M. Z. (2021). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 97–109. https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3462

Hebert, A. (2010). The Pedagogy Of Creativity. London, New York: Routledge

Kadri. (2018). Pentingnya Pengelolaan Manajemen Kelas Dalam Pembelajaran. Jurnal Bidayah: Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 48.

Kalida, M. (2015). Model Pembelajaran Kreatif Dalam Meningkatkan Minat Membaca Anak Di Luar Sekolah. Hisbah : Jurnal Bimbingan Konserling Dan Dakwah Islam, 12(1), 1–14.

Kulsum, U. (2020). Pengembangan Kreativitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MTs Najah Matanair Rubaru Sumenep. Keislaman Dan Kemasyarakatan, 4(1), 175–202.

Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi: jurnal pemikiran dan pendidikan islam, 5(2), 130–138. https://doi.org/10.51476/tarbawi.v5i2.392

Meriza, I. (2018). Pengawasan (Controling) Dalam Institusi Pendidikan. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 37–46.

Oci, M. (2018). Manajemen Kelas. Jurnal Taruna Bhakti, 1(1), 53.

Piirto, J. (2011). Creativity for the 21st Century Skills. Sense Publishers.

Santrock, J. (2007). Child Development. New York: McGraw-Hill.

Sawaludin, S., Muttaqin, Z., Sina, S., & Saddam, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kreatif Produktif Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Mahasiswa Melalui Lesson Study Di Program Studi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1). https://doi.org/10.24176/jino.v2i1.3443

Sa’diyah, M. A. S. H. (2017). Model Pengelolaan Kelas dalam Pembelajaran PAI di SD Riyadlul Arkham Tembong Plintahan Pandaan. Al-Murabbi : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 291–310.

Solihatin. (2012). Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Sinar Grafika Offset.

Subekti, I. (2022). Pengorganisasian Dalam Pendidikan. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 3(1), 19–29.

Supriatna, N. (2019). Pengembangan Kreativitas Imajinatif Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Sejarah. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2), 73–82. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16629

Tatu, H. R., Asiah, S., & Mala, A. (2019). Pengendalian pendidikan terhadap media pembelajaran dalam urgensi pembelajaran daring pada masa pandemi covid–19. Jurnal Al Himayah, 3(2).

Wahyudi, E. (2022). Efektifitas Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Aktivitas Pembelajaran PAI. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(1), 477–488.

Warsono, S. (2016). Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Belajar Siswa. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 10(5), 472–473.

Zulkifli. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Kreatif. https://bantaeng barugasafety.blogspot.com/2011/03/penerapan-model-pembelajaran-kreatif.html

Downloads

Published

2023-08-23

How to Cite

Muhammad Rizky Nur Risam, Arif Agus Mujahidin, Nanik Rahmanti, Fifin Al-Fionita, & Sri Roviana. (2023). Creative Steps for Learning Islamic Religion (Classroom Management Study at Smk Muhammadiyah 2 Wates). Journal of Islamic Education and Ethics, 1(2), 154–168. https://doi.org/10.18196/jiee.v1i2.19

Issue

Section

Articles